Zimsko voće

Voće je raznoliko i velikodušan dar prirode. Nijedna druga hrana nema toliko bogatstvo boja, mirisa i okusa. Bez raznovrsnog voća svakodnevna prehrana bila bi beskonačno dosadna, a naše tijelo uskraćeno za čitav niz mineralnih tvari i vitamina. U zimskom razdoblju u našim krajevima ima vrlo malo voća.

Ovo hladno godišnje doba prezimljavamo uz različite vrste domaćih jabuka, krušaka i japanskih jabuka (kakija). Drugo voće ograničeno je na uvoz iz toplih krajeva i zato često dolazi osiromašeno na naš stol. Stoga će do proljeća zimnica – zamrznuto voće te kompoti i marmelade od breskvi, kajsija, borovnica ili malina – koju smo pripremili ljetos ili ujesen, biti dobrodošla u zimskom jelovniku za nas i naše dojenče.

Ovom prilikom, nastavljamo priču o voću primjerenom za bebe u zimskom razdoblju. Nekoliko riječi namijenit ćemo voću s košpicama, njezinom veličanstvu jabuci, kruški i naravno japanskoj jabuci – kakiju.

Jabuka

Pradomovina jabuke je Srednja Azija. Odatle su se drveće i plodovi tokom nekoliko stoljeća raširili u Evropu (prvi su ih počeli uzgajati Rimljani). Danas poznajemo više od 7000 vrsta jabuka. Kod nas je najčešće voće jabuka.

Gruba je podjela jabuka na stolne jabuke (gala, idared, jonagold, jonatan...), jabuke za kuhanje i jabuke za mošt, u koje spadaju prije svega vrste kiselih i trpkih jabuka.

Jabuka kod zatvora ili proljeva

Jabuka se smatra najsavršenijim i najhranjivijim voćem iako u usporedbi s drugim voćem ima puno manje vitamina i minerala. Ovisno o vrsti, jabuka je dobar izvor vitamina C, ima puno pektina i drugih vlakana, zato je neizostavno voće na jelovniku zdrave prehrane. Dojenčetu ili malo većem djetetu možete urediti probavu pomoću kašice od jabuka. Svježa kašica od neoguljenih jabuka koju dojenčetu poslužite odmah pomoći će spriječiti zatvor. Voćna kašica od oguljenih jabuka koja će odstajati na zraku neko vrijeme da jabuke oksidiraju (jabuke će potamnjeti) i u kojoj ste dodali pola banane pomoći će u zaustavljanju proljeva.

Osim vitamina C i prehrambenih vlakana jabuka također sadrži dovoljno kalija, koji je važan mineral pri održavanju bilanse tekućina. Energetska vrijednost jabuka prosječno je 50 kcal (215 kJ)/100 g.

Za užinu možete obogatiti bebinu kašicu od jabuka zobenim pahuljicama i kašičicom običnog jogurta. Kuhane jabuke s malo cimeta možete ponuditi i s pire krompirom kao obrok za ručak.

Kruška

Kruška je u rodu s jabukom i po broju različitih vrsta nimalo ne zaostaje za njom. Puno je osjetljivija od jabuka, počne brzo truliti i za vrijeme skladištenja zahtijeva više pažnje od jabuke.

Kao i jabuke kruške su se također najprije uzgajale u Aziji i Evropi. U srednjovjekovnoj Italiji bilo je poznato više od 200 vrsta krušaka, Francuzi su znali još 300 vrsta, prije svega zato što ih je obožavao njihov kralj Luj XIV. Danas se smatra da na svijetu postoji više od 5000 imenovanih vrsta krušaka.

Većina krušaka je stolnih, međutim prikladne su i za kuhanje. Kruške su sezonsko voće pa se od svih vrsta u određeno vrijeme mogu nabaviti samo neke. Najpoznatija je vrsta krušaka sasvim sigurno viljamovka. Riječ je o većoj kruški nepravilnog oblika, na jednoj strani peteljke ispupčenija je, a ima sočno, aromatično i mekano meso slatkog, muškatnog okusa. Nažalost, kruške ne mogu dugo stajati jer brzo počnu truliti. Osim obične viljamovke poznata je i crvena viljamovka, čija zelena kora postepeno postaje crvenožuta i ima sočno meso poput obične viljamovke. Također, omiljene su vrste konferans, kruške koje dolaze iz Velike Britanije i malo su otpornije na truljenje jer imaju deblju žutozelenu koru posutu smeđim tačkicama. Pod debljom korom skriva se sočno zrnasto meso.

Kruške su zadovoljavajući izvor vitamina C i prehrambenih vlakana, naravno ako ih jedemo kad su odgovarajuće zrele i zajedno s korom. Energetska vrijednost krušaka kreće se oko 70 kcal (292 kJ)/100 g, nešto više nego kod jabuke.

U prehrani dojenčadi primjerenije su mekše vrste krušaka (viljamovka ili konferans), i lakše su probavljive. Nakon svježe kašice od krušaka dojenče može imati gasove. Preporučujem da pri uvođenju krušaka u prehranu radije kašiku ili dvije pomiješate s kašicom od jabuka ili dodate kašici od banana.

Kaki (Japanska jabuka)

Kaki je poznat i pod nazivom japanska jabuka. To je posebno voće: ili ga neizmjerno voliš ili prema njemu ostaješ ravnodušan. Domovina kakija je Japan. Za Japance je ovo voće hrana bogova.

Danas poznajemo dvije vrste kakija; kod nas se obično uzgaja kaki s nejestivom korom, koju treba oguliti. Izraelci su u dolini Sharon uzgojili vrstu kakija Sharon Fruit, koji su jestivi zajedno s korom dok su još tvrdi ali su manje jestivi. Od kakija s jestivom korom kod nas se uzgaja vrsta kaki vanilija.

Kakije, odnosno japanske jabuke koji se uzgajaju kod nas beremo kad su tvrdi i nezreli te ih ostavljamo da sazrijevaju u sanducima na otvorenom. Dobro podnose hladnoću, ali ne smiju se smrznuti. Veliki dio zime se skladište, zaštićeni od vjetra, u drvenim platoima prekrivenima papirom i dekom. Nezreli kakiji trpki su i kiseli te sasvim nejestivi. Dobro zreli su meki i kiselkasto slatki. Sazrijevaju na sobnoj temperaturi približno deset dana.

Energetska vrijednost kakija je niska, samo 30 kcal (120 kJ)/100 g. Kaki je boga tvitaminima A i C te vitaminima skupine B, sadrži puno kalija, magnezija i fluora te pektin, koji reguliše probavu.

U prehrani dojenčadi možemo ga uvelike upotrebljavati i zbog njegove mekoće. Budući da je bogat prehrambenim vlaknima, savjetujem vam da ga upotrijebite za obogaćenje drugih vrsta voćnih kašica, na primjer kašici od oguljenih jabuka ili od banane. Užina s kakijem i bananom bit će još više osvježavajuća i hranjiva ako joj dodate kašičicu svježeg sira. Djeci možete kakijem zasladiti običan jogurt ili pripremiti domaći voćni svježi sir privlačne boje.

Ako imate puno kakija i nećete ga moći na vrijeme pojesti, možete od njegovog mesa pripremiti ukusnu marmeladu; dodajte joj malo želatine ili, ako želite slađu, dodajte želirani šećer. Marmeladu punite u tople staklenke dok je još vruća i čuvajte u hladnjaku. Marmelada će dobro obogatiti jelovnik tokom zime. Kašičicu marmelade možete djetetu namazati na krišku hljeba ili njome zasladiti jogurt, odnosno svježi sir.

Uspostavljanje dojenja

Najbolje je započeti dojenje što prije nakon porođaja; u rodilištu će vam preporučiti i omogućiti prvo dojenje u porođajnoj sobi.

Pročitaj članak
Uredništvo Novalac
Uredništvo Novalac,

Kako sigurno pripremiti mliječnu hranu s vodom?

Dodavanje veće količine vode u mliječnu hranu od preporučene radi uštede na mliječnoj hrani ili davanje vode djetetu umjesto obroka može izazvati opasno stanje koje zovemo otrovanje vodom.

Pročitaj članak
Uredništvo Novalac
Uredništvo Novalac,
Članci o prehrani dojenčadi