Kesten

Kesten pripada skupini orašastih plodova i nalazi se u društvu oraha, badema, lješnjaka, brazilskih oraščića… Za razliku od njih ima razmjerno vrlo malo masti te sadrži puno ugljikohidrata i prehrambenih vlakana. Za lakšu usporedbu: orah ili lješnjak imaju dvadeset puta više masti od jednake količine kestena. Zato je energetska vrijednost kestena upola manja od energetske vrijednosti orašastog voća.

Domovina kestena su Azija i Sredozemlje. Dobro su ga poznavali i stari Grci. U ono doba kesten se smatrao najvažnijom hranom u zimskom razdoblju. S kestenom su povezani i Francuzi. U vrijeme Napoleonovih osvajačkih pohoda zbog nedostatka šećera pokušali su od kestena proizvesti šećer. Pri tome su čak bili vrlo uspješni, međutim uskoro su zaključili da je kvalitet šećera puno bolji ako se proizvede od šećerne repe.

Kesten ima prilično veliku hranjivu vrijednost, 170 kcal/100 g kuhanog kestena, a energetska vrijednost pečenog kestena još je veća. Sadrži 40–45% škroba (ugljikohidrata), 6% bjelančevina i bogat je izvor vitamina B6, A i C. Sadrži također folnu kiselinu, fosfor i kalij.

Kuhani kesten može se uključiti i u prehranu dojenčadi. Međutim, budući da je bogat izvor prehrambenih vlakana, ne smijemo pretjerivati jer dojenče na početku zbog njega može imati probavne tegobe. Nadimanje i gasovi mučit će ga jednako kao kada biste u njegovu prehranu uveli previše mahunarki. U prehrani dojenčeta najupotrebljiviji je pire od kestena, a pripremite ga uz kašičicu slatkog vrhnja i svježu vaniliju. Takav pire kao slastica odlično se slaže uz kašicu od jabuka. Nekoliko zgnječenih kuhanih kestenova umiješajte u pire od krompira, kojem ste dodali kašiku kiselog vrhnja, a uz to ponudite špinat s kuhanim žumancetom.

Priprema pirea od kestena oduzima dosta vremena. Kad skuhate kestene, možete ih ohladiti i zamrznuti u zamrzivaču pa ćete preko zime moći obogatiti još poneki obrok za svog mališana.

Po pravilima pire se priprema od pečenog kestena. Sirovi kesten prerežite nožićem i ispecite (20–25 minuta) tako da se kesten otvori pa ćete ga moći lakše oguliti. Skinite i unutarnju kožicu da ostane samo blijedožuto meso. Oguljeni i dobro očišćeni kesten kuhajte u vodi dok ne omekša (40–45 minuta). Zatim ga ocijedite i pasirajte uz malo vode u kojoj se kuhao. Umjesto vode možete dodati slatko vrhnje ili malo mlijeka. Za veću djecu možete po želji zasladiti medom. Za dojenčad pireu dodajte svježu vaniliju i poslužite s prirodno slatkom voćnom kašicom.

Uspostavljanje dojenja

Najbolje je započeti dojenje što prije nakon porođaja; u rodilištu će vam preporučiti i omogućiti prvo dojenje u porođajnoj sobi.

Pročitaj članak
Uredništvo Novalac
Uredništvo Novalac,

Kako sigurno pripremiti mliječnu hranu s vodom?

Dodavanje veće količine vode u mliječnu hranu od preporučene radi uštede na mliječnoj hrani ili davanje vode djetetu umjesto obroka može izazvati opasno stanje koje zovemo otrovanje vodom.

Pročitaj članak
Uredništvo Novalac
Uredništvo Novalac,
Članci o prehrani dojenčadi